OSTATNIO PRZEGLĄDANE PRZEZ CIEBIE
WSZYSTKIE KSIĄŻKI
Monika Tomaszewska, Krzysztof Walczak, Dominika Dörre-Kolasa, Mirosław Włodarczyk, Monika Lewandowicz-Machnikowska, Iwona Sierocka, Krzysztof Baran
Paweł Małecki, Małgorzata Mazurkiewicz
Kamil Antonów, Dominika Dörre-Kolasa, Krzysztof Baran, Krzysztof W. Baran
Jerzy Domański, Paweł Dybicz, Robert Walenciak, Roman Kurkiewicz, Wojciech Kuczok, Agnieszka Wolny-Hamkało, Marcin Ogdowski, Marek Czarkowski, Bohdan Piętka, Mateusz Mazzini, Bronisław Łagowski, Andrzej Sikorski, Andrzej Werblan, Jakub Dymek, Kornel Wawrzyniak, Jan Widacki, Andrzej Walicki
Otwarty dostęp jest niezbędnym elementem szerszego zjawiska zwanego otwartą nauką. Oprócz otwartego dostępu do publikacji i danych badawczych, otwarta nauka obejmuje również m.in. otwarte modele pracy naukowej, otwarte recenzje, oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym, naukę obywatelską oraz otwarte zasoby edukacyjne.
Dzięki nieustannemu rozwojowi technologii informacyjno-komunikacyjnych, który obserwujemy od kilkudziesięciu lat, szeroki i szybki dostęp do publikacji i wyników prac naukowych dla wszystkich zainteresowanych powinien być bezproblemowy. Jedną z popularniejszych platform otwartej wymiany wiedzy jest repozytorium. Autorka publikacji skoncentrowała się na jednym rodzaju repozytorium – repozytorium instytucjonalnym (akademickim). W książce rozpatrzyła kierunki zmian zachodzące w repozytoriach – czy uczelnie nie odchodzą od głównej idei repozytorium, czyli przechowywania, udostępniania i umożliwienia ponownego wykorzystania dorobku naukowego. Dodatkowo przeanalizowała poziom otwartości zasobów zamieszczanych w repozytoriach oraz stopień ich widoczności, czyli możliwości dotarcia do nich i wykorzystania przez użytkowników. Przedstawiła również autorską propozycję modelu oceny jakości instytucjonalnych systemów repozytoryjnych w Polsce w kontekście otwartej nauki. W ramach przeprowadzonych badań m.in. rozważyła propozycję federacyjnej platformy publikacyjnej skupiającej rozproszoną literaturę i informacje o niej w jednym miejscu oraz wynikających z tego korzyści, uporządkowała terminologię związaną z otwartą nauką, wskazała przykłady dobrych praktyk w prowadzeniu otwartych repozytoriów jako zestawu wskazówek pomocnych przy tworzeniu modelu.
Dostosuj tekst do każdego urządzenia
Twórz notatki
Rozpocznij czytanie tam, gdzie ostatnio skończyłeś
Mam już konto w internetowej bibliotece IBUK Libra
Nie mam konta w internetowej bibliotece IBUK Libra
PAMIĘTAJ!
Twój PIN do zasobów w:
Wygasa: dzisiaj
Aby zdobyć nowy PIN, skontaktuj się z Twoją biblioteką.
W ciągu kilku minut otrzymasz wiadomość na adres .
Kliknij w znajdujący się w niej przycisk, aby potwierdzić zapisanie się do newslettera i odebrać darmowego e-booka.
Zaakceptuj Regulamin, aby kontynuować korzystanie z serwisu.